Aansluitend op de Anglo Dutch rally in Baarlo werd op zondag 11 augustus, in het uiterste puntje van Zuid Limburg deze toertocht verreden met als start en finish, Camping de Boskant in Geulle.

Er zouden nog een aantal Engelsen, die ook de Anglo Dutch rally hadden gereden meedoen en Geoff Hanson met een prachtige Douglas van 1913 logeerde nog een aantal dagen bij ons en samen vertrokken wij om 07.00 uur vanuit Dwingeloo, richting Geulle.

Verder zou Paul Morley uit Schotland met de V twin James uit 1914 mee rijden en John Salsbury uit Nottingham ook op een Douglas van 1914. Die waren vanuit  de Anglo Dutch van Baarlo direct op zaterdagmorgen naar de camping gereden, wij moesten eerst naar huis om Hennie, Maud en 6 motorfietsen af te zetten en toen zondagmorgen vroeg weer terug naar Limburg.

Het mee rijden van John Salsbury lukte echter niet want hij was gevallen tijdens de Anglo Dutch rally met de Douglas, hij is inmiddels zelf ook 84 jaar, maar hij was er wel bij met zijn vrouw Pat en de Camper, en dat was natuurlijk geweldig.

 

Het weer was helemaal top, warm, zonnig, maar niet te!!!!  Wat wel betekende dat we niet de enige zouden zijn in dit mooie heuvelachtige stukje Limburg.

En  dat bleek ook wel te kloppen en werd ook goed aangegeven in de rijders briefing van Bert, goed opletten op fietsers en voetgangers en achterrem goed gedoseerd gebruiken, afremmen op motor etc etc.

Benzinepomp zat in de route na zo’n 70 km, helemaal goed maar de meeste dachten de 105 km wel met een tank te kunnen uitrijden maar in de heuvels gebruik je natuurlijk meer benzine dan normaal kwamen sommige rijders onderweg achter en als je dan ook nog eens 1 of 2 keer een bordje mist, ja dan sta je ineens zonder benzine!!!!

 

Na aankomst papieren gehaald en koffie met een heerlijk stukje vlaai, motorfietsen uit de bus gehaald en startklaar gemaakt.

We telden zo’n  kleine 50 rijders waaronder ook een aantal organisatoren van de Anglo Dutch die nu zelf weer eens heerlijk konden rijden zonder alle druk van de afgelopen week.

Zelf had ik gekozen vandaag te rijden met een Sunbeam uit 1924 met koppeling en versnelling en een paar goede remmen en de Douglas van Geoff had wel 2 versnellingen maar geen koppeling, beide motorfietsen waren  350cc . Om 11.00 uur mochten we starten en ik had start nummer 1 gekregen dus ik ging als 1e weg en kwam gelijk in een toertocht voor oude auto’s terecht van zo’n kleine 100 auto’s, die op een stukje van onze route zaten, dus dat was even druk en extra uitkijken, maar na 1 km scheiden onze wegen zich alweer. De route was goed uitgezet maar het was erg druk omdat iedereen natuurlijk met dat mooie weer in dit stukje Limburg wilde zijn, dus groepen wandelaars, fietsers, wielrenners, auto’s  en  motorfietsen waren in grote getale aanwezig.

We waren net het dorp Geulle uit daar stond Geoff al aan de kant met de Douglas, gebroken riem. Hij had geen mogelijkheden om deze te maken bij zich en was toch wel wat geschrokken van de enorme drukte op de wegen en het ontbreken van een koppeling dat hij op de pechwagen ging wachten. Einde verhaal voor hem dus helaas, maar als je onzeker bent dan is het beter te stoppen .

 

Iets verder op stond Paul Morley met de V twin James langs de kant en die liep zeer onregelmatig, dus bougies er maar eens uit gehaald en schoongemaakt en die reed weer gelukkig.

De route was geweldig en al snel kwamen we in het gedeelte met de haarspeldbochten en klimmingen van 15%. Wauw,  je waant je echt in een ander land en om ons heen ploeterden de wielrenners omhoog en suisden naar beneden à la  à la Phillipe van de Toer de France  en bereikten we weer de toppers zoals ”de borsten van Bertha”, “de dode man” etc etc.

Ineens hoorde ik achter mij het prachtige geronk van de AJS bigport van Ineke Noorman maar he,  Herman reed daarop vandaag, wat had hij met Ineke gedaan? en wat loopt dat ding mooi zeg!, ging er door mij heen, ik zag Erik en Jolanda Bosma, natuurlijk Toon en Ria van Boerdonk, dit keer met een prachtige Norton (zou dat wel goed gaan? was die BSA niet een veel betere keuze geweest???) Joost Heesakkers, Mark en Geert de Boer, Frans Albers met de 4 cylinder FN, te veel om op te noemen allemaal.

 

Op een gegeven moment kregen we een haakse bocht en gelijk daarachter een fikse klimming van zo’n 10%. In de bocht stond Jan Langweerden met de BMW R 35, schakelsysteem gebroken en keering lag eruit, dus einde verhaal.  Er stond ook een BSA B 31stil, die had de uitlaatklep vast zitten, zat totaal geen speling meer op, dus die wat losser gezet en ja die ging er weer vandoor BSA, natuurlijk!!

 

Op een gegeven moment reed ik op een prachtige weg langs een weiland met jonge koeien, pinken heten die geloof ik. Van de andere kant kwamen drie prachtige dames op paarden aan en vlak voor  mij werden die heel onrustig en gingen steigeren, draaiden  360 graden en nog eens, leek wel een voorstelling, dus ik  snel de motor uitgezet van de Sunbeam en toen ze na veel gedoe eindelijk langs me kwamen zei ik zachtjes sorry.

Ach nee mijnheer zei een van de dames, het ligt niet aan u of de motors maar aan die “kut”koeien in de wei, die zijn aan het rennen en daar kunnen de paarden niet tegen, maar goed, het een had natuurlijk wel met het ander te maken, toen ze ruim voorbij mij waren maar weer de Sunbeam gestart en route vervolgt.

 

He, daar stond een Harley Davidson stil, de pakking was er uitgeblazen net na de Bemelerberg, bleek zo’n Chinese pakkingset te zijn, dus die kunnen ook niets hebben dan maar zelf weer een snijden van koper zei de eigenaar al.

 

Ineens waren we bij de pauzeplaats in Belgie en kregen we heerlijke soep en een lekker broodje, prima voor elkaar.  De Salsbury’s waren daar ook, die hadden een lift gekregen in een prachtige old timer auto en genoten ook met volle teugen van dit prachtige stukje Limburg en daar kwam Geoff ook al aan met de pechwagen.

Mark de Boer had onderweg een en ander van straat opgeraapt wat van een carbitlamp bleek te zijn van een ongerestaureerde Douglas,  dus de eigenaar ook weer blij, Geert klaagde dat de Williamson soms niet helemaal lekker liep dus was aardig aan het sleutelen geweest.

 

Na de lunch gingen we weer en kregen we de ene mooie berg na de andere voor onze kiezen, werkelijk geweldig wat is dat genieten en iedereen op de weg was vrolijk en uitgelaten door het mooie weer en het betoverende landschap.

De totale route was 105 km en de Sunbeam heeft geen klap verkeerd gedaan en rond half vier was ik weer op de camping.

Gezellig nog wat gedronken en ik begreep dat er totaal 6 uitvallers waren geweest en dat er wel 20  rijders aan het sleutelen waren geweest  maar de meeste dus gelukkig weer door konden rijden.

Gelukkig zat Ineke Noorman ook op het terras en bleek dat alleen Herman vandaag had gereden op de bigport,  pffff gelukkig maar ik had al zitten denken onderweg, Ineke zal toch niet achterop hebben gezeten!!!  De Blackburne was thuisgebleven, had wat last van hoogtevrees begreep ik en daarom mocht Herman op de AJS rijden vandaag.

 

Ja deze rally is echt van de buitencatagorie met de smalle bergweggetjes,  hoogteverschillen, haarspeldbochten en de drukte vanwege het mooie weer en was weer uitstekend uitgezet door de organisatie, wat ook al een kunst op zich is door de vele bochtjes en de drukte overal.

 

Bert Kreuwels en organisatie team van harte bedankt voor deze onvergetelijke dag en jullie gastvrijheid en hopelijk tot volgend jaar!!!

Roel van Maarseveen